Ο Ελβετός καλλιτέχνης Fabian Oefner παρουσιάζει δύο ανατρεπτικά εικαστικά πρότζεκτ που απεικονίζουν κλασσικά σπορ αυτοκίνητα να γεννιούνται και διαλύονται.
Ο Oefner είναι κυρίως γνωστός για την φωτογραφική του εξειδίκευση στο να αποθανατίζει εικόνες που το ανθρώπινο μάτι δεν μπορεί να αντιληφθεί υπό φυσιολογικές συνθήκες. Όπως για παράδειγμα την στιγμή της διάσπασης ενός αυτοκινήτου που τρακάρει, ή την στιγμή εκτονώσεις των αερίων μια έκρηξης, εικόνες που διαρκούν δέκατα του δευτερολέπτου και το μάτι μας δεν προλαβαίνει να καταχωρήσεις.
Μέσα από τις δύο νέες δουλειές του, το “Disintegrating” και το “Hatch” ο Oefner ακολουθεί μια διαφορετική προσέγγιση, αυτή την φορά τα σκηνικά που αποτυπώνει δεν οφείλονται σε φωτογράφιση υψηλής, αλλά σε προσεκτικά στημένα σκηνικά, μικρές μακέτες τις οποίες ο καλλιτέχνης σκηνοθετεί και μετά φωτογραφίζει.
[quote text_size=”small”]
Disintegrating:
[/quote]
Το Disintegrating απεικονίζει κλασσικά σπορ αυτοκίνητα όπως μια Jaguar E-type, μια Mercedes-Benz 300SL και μια Ferrari 330 P4 να διαλύονται στον χώρο. Το αποτέλεσμα δείχνει την πολυπλοκότητα που υπάρχει κάτω από το καπό και το κέλυφος ενός αυτοκινήτου. Για να επιτύχει αυτό το αποτέλεσμα ο Fabian Oefner χρησιμοποίησε λεπτομερή μοντέλα αυτοκινήτων υπό κλίμακα. Αφού αποσυναρμολόγησε τα μοντέλα στα δομικά τους κομμάτια χρησιμοποίησε διάφανα νήματα για να στήσει την «εκρηγνυόμενη» εικόνα των αυτοκινήτων στον χώρο.
Κάθε αναπαράσταση περιλαμβάνει περισσότερα από 200 κομμάτια τα οποία με μεγάλη προσοχή στην λεπτομέρεια στήθηκαν με τον τρόπο που ο καλλιτέχνης οραματίστηκε την διάσπαση, δημιουργώντας έτσι μια ρεαλιστική οφθαλμαπάτη. «Αυτό που με εξίταρε στο συγκεκριμένο έργο είναι ότι οραματίστηκα ένα τρισδιάστατο αποτέλεσμα στο μυαλό μου και μετά το είδα να παίρνει σάρκα και οστά στον χώρο ακριβώς όπως το είχα φανταστεί» λέει ο καλλιτέχνης.
Μετά το στήσιμο των κομματιών σειρά έχει η φωτογράφιση. Ενώ το τελικό αποτέλεσμα δείχνει σαν μια ενιαία φωτογραφία η δουλειά που απαιτείται για ένα τόσο τέλειο αποτέλεσμα είναι εξαιρετικά πολύπλοκή. Κάθε κομματάκι φωτογραφίζεται ξεχωριστά, κατόπιν χρησιμοποιώντας το πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας Photoshopο Oefner αφαιρεί από την φωτογραφία τα διάφανα νήματα που συγκρατούν το κομματάκι στον αέρα. Τέλος όλες οι φωτογραφίες συντίθενται σαν ένα παζλ σε μια ενιαία φωτογραφία που περιλαμβάνει όλα τα κομμάτια του συνόλου.
Βλέποντας κάποιος την δουλειά του Oefner θα υποθέσει ίσως ότι ο καλλιτέχνης το έκανε επειδή του αρέσει να βλέπει να αντικείμενα να εκρήγνυνται, όμως ο Oefner τονίζει ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει.
«Η σημασία του έργου μου είναι να απομονώσω μια τεχνητή στιγμή στον χρόνο. Να αποθανατίσω το ακριβές σημείο της έκρηξης, μια έκρηξης που όμως δεν έχει συμβεί ποτέ. Αυτό που φαίνεται να ένα αυτοκίνητο που εκρήγνυται στην ουσία είναι εκατοντάδες κομμάτια που έστησα τεχνητά για να προσομοιώσω την στιγμή αυτή. Το να δημιουργείς μια τέτοια εικόνα και να την παγωμένου χρόνου είναι για εμένα μια απολαυστική πρόκληση» εξηγεί ο Fabian Oefner.
[quote text_size=”small”]
Hatch:
[/quote]
Το δεύτερο έργο της σειράς, το Hatch είναι μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση. Ενώ το Disintegrating αποδομεί ένα αντικείμενο, το Hatchστον αντίποδα απεικονίζει την στιγμή της γέννησης του. Εδώ ο καλλιτέχνης παίζει με την ιδέα ενός αντικειμένου που γεννιέται. Η θεματολογία είναι και πάλι τα κλασσικά σπορ αυτοκίνητα, που παρουσιάζονται σαν να ήρθαν στην ζωή, όπως ένα ζωντανό ον, μέσα από ένα αυγό.
Ο Oefner περιγράφει αυτή την δουλειά του ως «πιο ποιητική» απαιτεί την ίδια προσοχή στην λεπτομέρεια αλλά το αποτέλεσμα είναι εντελώς διαφορετικό. «Καθώς προέρχομαι από τον χώρου του βιομηχανικού design, με συναρπάζει η ιδέα της γέννησης ενός αντικειμένου. Συχνά φαντάζομαι σχέδια να έρχονται στην ζωή μέσα από ένα αυγό, να εκκολάπτονται στο μυαλό μου και να γεννιούνται. Αυτή την εικόνα θέλησα να μεταφέρω στον ακροατή με το Hatch» εξηγεί.
Για την δημιουργία του Hatch ως μοντέλο χρησιμοποιήθηκε μια μινιατούρα από Ferrari 250 GTO. Αρχικά φτιάχτηκε ένα λαστιχένιο καλούπι του μοντέλου. Σε δεύτερη φάση βάση του λαστιχένιου καλουπιού δημιουργήθηκαν γύψινα ομοιώματα της μικροσκοπικής Ferrari και τέλος ήρθε η ώρα του σπασίματος. Τα γύψινα ομοιώματα ρίχτηκαν από ύφος επάνω στο μεταλλικό μοντέλο ώστε να σπάσουν και να δίνουν την αίσθηση της γέννησης μέσα από ένα λευκό αυγό σε σχήμα αυτοκινήτου.
Για να τραβήξει την φωτογραφία την κατάλληλη στιγμή ο Fabian Oefner χρησιμοποίησε μια κάμερα υψηλής ανάλυσης με ηχητικό αισθητήρα, η στιγμή του χτυπήματος παρήγαγε τον ήχο της θραύσης, ο οποίος ενεργοποιούσε την κάμερα ακριβώς την κατάλληλη στιγμή. Σύμφωνα με τον καλλιτέχνη χρειάστηκε να σπάσει αμέτρητα γύψινα ομοιώματα έως ότου να πετύχει μια φωτογραφία που τα κομμάτια να σπάνε ακριβώς με τον τρόπο που είχε στο μυαλό του.
«Eίναι πολύ δύσκολο να πετύχω τις φωτογραφίες μου με την πρώτη προσπάθεια. Συνήθως χρειάζεται πολλές δοκιμές, όμως είμαι αφοσιωμένος στο έργο μου και προσπαθώ όσο και αν χρειαστεί έως ότου να επιτύχω το αποτέλεσμα που θέλω» δηλώνει ο Oefner.
Το αποτέλεσμα όμως το άξιζε, μια Ferrari 250 GTO αποθανατίστηκε να γεννιέται μέσα από το αυγό της σχεδόν όπως ένα ζωντανός οργανισμός.
Οι δύο εντυπωσιακές δουλειές του Fabian Oefner εκτίθονταν στην M.A.D. Gallery της Γενεύης έως τον Μάιο του 2014. Έτσι μπορεί να μην μπορείτε πλέον να τις δείτε από κοντά, μπορείτε όμως σίγουρα να πάρετε μια καλή ιδέα βλέποντας τις φωτογραφίες, αλλά και το εντυπωσιακό HD VIDEO στην συνέχεια του άρθρου.